zaterdag 29 november 2008

Een hitfilm maken is super eenvoudig


Hoe schrijf je een hitfilm? Volgens dit bord zou dat eenvoudig moeten zijn. Laten we even kijken:

1. Je moet een titel hebben.  Dat is makkelijk, want er staat niet: je moet een hele goede titel hebben. Laten we bijvoorbeeld de titel van een hitfilm bewerken: ALLES IS LIEFDE wordt ALLES IS OORLOG.

2. Het moet te casten zijn. Ook makkelijk, zolang de personages niet drie benen hebben, hoewel je tegenwoordig met visual effects alles kunt doen. En wie zou er niet willen meespelen in het vervolg van ALLES IS LIEFDE? Geen probleem dus.

3. Het moet leuke nieuwe locaties hebben, waar je makkelijk kunt draaien. Daar valt je eigen woning onder, en woningen van je vrienden, die vast wel eens willen meemaken hoe dat nou is, om een filmset in hun woning te hebben. Dus makkelijk (behalve dat het je naderhand vrienden kan kosten, die hun kapotte huisraad vergoed willen hebben, maar je moet er wat voor over hebben).

4. De dialoog moet sterk en authentiek zijn, en passen bij het genre. Dus bijvoorbeeld in een horror-film is dat: "Pas op, achter je", maar dan authentiek. Stel dat ALLES IS OORLOG over verraad in de Tweede Wereld Oorlog gaat is dan is: "Pas op, achter je" ineens authentiek. Moet ook te doen zijn.

5. Het moet klaar om te draaien zijn. Als dat het niet is, dan moet het net zo lang herschreven worden, dat het klaar om te draaien is. Klinkt logisch en niet onredelijk. Zeker als sommige acteurs moeilijk doen, dan krijgen ze gewoon minder draaidagen. Dus ook te doen.

6. Het verhaal moet een nieuw uitgangspunt hebben, maar wel bekend aandoen. Dus bijvoorbeeld: ALLES IS OORLOG is 'ALLES IS LIEFDE in de Tweede Wereldoorlog'. Geen probleem. 'STAR WARS op de Albert Cuyp markt' klinkt bijvoorbeeld ook nieuw en toch bekend.

7. Alle personages in het verhaal moeten zo geschreven zijn, dat je ze nooit meer vergeet. Ook dat moet te doen zijn.  Denk aan de mogelijkheden, die ALLES IS LIEFDE in de Tweede Wereldoorlog je geeft: Wendy van Dijk als verzetsheldin, die verliefd wordt op de 16 jarige Valerio, zoon van een Joden-verrader. 

8. De verhaalstructuur moet heel sterk zijn, en het moet vol zitten met twists en verrassingen. Ook eenvoudig: We lenen de verhaalstructuur van ALLES IS LIEFDE (of als dat niet mag van LOVE ACTUALLY) , en de Tweede Wereldoorlog zorgt vanzelf voor twists en verrassingen: Denk aan onverwacht verraad, en aan verdwijningen en bommen, die per ongeluk op personages vallen (op die acteurs, die toch niet langer konden). 

9. Heel belangrijk: Het moet DRIE geweldige scenes hebben. Ook geen probleem nu het in de oorlog speelt. Denk bijvoorbeeld aan afscheidsscenes...

En als laatste:
10. Je moet een enorme passie voor dit verhaal hebben. Ja, dat lijkt me ook logisch. Niet iedereen zal je meteen met open armen ontvangen, als je zegt dat je  'ALLES IS LIEFDE in de Tweede Wereld Oorlog wil maken...

Toen ik dit bord zag, vroeg ik me af wat dit nu voor nut heeft. 

Maar toen zag ik de eigenaar van het bord: Die keek me vol hoop aan: Wilde ik zijn advies over deze 10 punten? Koste bijna niks, vergeleken bij wat ik met mijn hitfilm zou gaan verdienen...