Kijk, dit zie je als je door de Grand Canyon (vlak onder Las Vegas) vliegt met een helikopter.
En je ziet ook de Joshua trees van U2:
En op gegeven moment zagen we ineens dit:
Wat is dit?
Een paar rechte lijnen in een woestijn?
Wat zou dit kunnen zijn? Aliens? De set van Spielberg's remake van CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND?
Even later vertelde de helikopter-piloot het: Dit zijn de contouren van een nieuwe stad.
De lijnen zijn de wegen. Daarbinnen komen dus huizen, flats, zwembaden, van alles, wat je je maar kunt of wilt voorstellen.
En ineens dacht ik: Hee, dat is een goede vergelijking over hoe het meestal in Hollywood gaat:
STEVEN SPIELBERG kocht ooit een film-idee van deze man, rechts op de foto:
BLAKE SNYDER, scenarioschrijver en schrijver van scenarioboeken als SAVE THE CAT. (Over hem schrijf ik later ooit nog veel meer).
Blake vertelde ons, dat hij eens autoreed. Ineens bedacht hij twee woorden: NUCLEAR FAMILY.
Hee, dacht ie: Dat zou een goede filmtitel kunnen zijn.
Hij belde meteen Steven Spielberg, en loog dat hij net een script af had met die titel.
Spielberg zei enthousiast: Kom meteen langs. Blake reed meteen naar Spielberg, en dacht ondertussen: Shit, ik moet wel iets meer hebben.
Dus hij bedacht: Het gaat over een "disconnected" familie, die op vakantie een verkeerde afslag neemt. Ze rijden door nuclear waste (kern-afval) en daardoor krijgen ze super-krachten. Door een aantal avonturen hiermee en lessen hier uit wordt de familie weer "connected".
Spielberg zei meteen: VERKOCHT!!!
Blake had natuurlijk geen script. Hij loog dat hij zijn script toch nog even wilde "polishen", en schreef snel een script.
MAAR Spielberg en Blake wisten allebei: Spielberg/Hollywood wil alleen het idee. De lijnen.
Net zoals de lijnen in de woestijn. Spielberg/Hollywood zoekt dagelijks in een woestijn van -slechte- ideeen naar dat ene geweldige idee: De oulines daarvan.
Vervolgens laat Spielberg het door 6 tot 10 topscenario-schrijvers schrijven ( Bij de laatste INDIANA JONES waren het er 8).
Dat kost hem wel 10 miljoen dollar. Uit al die scripts kiest hij de beste ideeen, en maakt het tot het allerbeste script mogelijk.
Waarom doet hij dat? Omdat hij naar de bank moet, omdat hij 200 miljoen dollar wil hebben om de film te maken.
De bank zegt namelijk: -Wat heb je gedaan om te garanderen dat die 200 miljoen dollar met winst terugkomt?
-Nou, zegt Spielberg, ik heb 10 miljoen uitgegeven aan de beste scenarioschrijvers.
-Okee, zegt de bank dan: Je hebt het maximale gedaan.
Dat zou de bank niet hebben gezegd, als Spielberg had gezegd: Nou, ik ga de eerste versie van een script van de volslagen onbekende Pietje Puk verfilmen.
Soms is er een uitzondering... maar bij zoveel geld eigenlijk maar heel zelden. Want het is show-BUSINESS.
Daarom is het zo als je -hele dure- film-ideeen bedenkt: Denk aan die lijnen in de woestijn:
Alleen de outline is voldoende. Drie, vier regels. Of een regel. Als het maar dat frisse nieuwe WAUW-idee is.
Dan doet Hollywood de rest... (Volgens de methode zoals beschreven in ons boek HET GEHEIM VAN HOLLYWOOD: Daarmee kun je elk idee razendsnel tot een film schrijven, precies zoals ze het al 100 jaar in Hollywood doen).
Of zoals ze in Hollywood zeggen : Every script can be fixed. En dat is ook zo.
Behalve als het kern-idee slecht is...