zaterdag 6 december 2008

Schatrijk met vreemd beroep


Deze man is een schatrijk. Elk jaar verdient hij miljoenen met scenarioschrijven. Toch heeft hij al vele jaren geen scenario meer geschreven.

De carriere van deze Paul Guay begon goed. Hij kreeg zijn doorbraak, toen hij gevraagd werd om een grote film te schrijven. Dat was LITTLE RASCALS, gebaseerd op een populaire filmserie uit de tijd van Charlie Chaplin, bedacht door toenmalige studiobaas Hal Roach.

Maar de film kreeg de slechtste kritieken ooit. Eentje ervan was: "Het is maar goed dat bedenker Hal Roach dood is. Want als hij dit zou zien, zou hij spontaan dood vallen."

Gelukkig voor Paul waren de opbrengsten van de film wel weer heel goed. En zo kwam hij toevallig in contact met Brian Grazer. Dat is een levende legende: De producer van tientallen films, als SPLASH, APOLLO 13, DA VINCI CODE, ED TV, AMERICAN GANGSTER en noem maar op. Voor A BEAUTIFUL MIND met Russel Crowe kreeg hij een Oscar.

Deze producer (met gestyled warrig haar, alsof hij net uit zijn bed komt) vroeg aan Paul en diens schrijfpartner of ze nog een idee hadden.

Paul zei: "Tja, we hebben iets over een man, die liegt en-"

De excentrieke producer sloeg meteen een paar keer met zijn vuist op tafel terwijl hij schreeuwde: "I LOVE IT, I LOVE IT, I LOVE IT!!"

Paul was stomverbaasd: Wat doet die producer nou?

Die producer vroeg: "En wat heeft die liegende man voor beroep?"

Paul zei: "Nou, we dachten aan een advocaat en-"

Weer sloeg de excentrieke producer met zijn vuist op tafel, maar nu schreeuwde hij: "WE'RE GOING TO MAKE THIS MOVIE, WE'RE GOING TO MAKE THIS MOVIE!!"

En zo gebeurde het. Paul en zijn schrijfpartner konden meteen aan de slag: Ze hadden twee zinnetjes gezegd, de producer had tien keer met zijn vuist op tafel geslagen, en klaar is kees.

LIAR, LIAR werd een grote hit, in 1994. Maar daarna is er nooit meer een scenario van Paul gekomen.

Toch verdient hij nu meer met scenarioschrijven dan ooit.

Hij vertelde dat dat allemaal komt door het volgende dilemma:

Hij zelf vindt dat er per jaar 400 'echte' films gemaakt worden (kwa budget). Daarvan zijn er zeg maar even 100 comedies.

Hij moet dus zorgen dat hij 1 van die 100 wordt.

Maar er worden elk jaar 50.000 scripts geschreven, die gedeponeerd worden bij het Writer's Guild, en dan waarschijnlijk ook nog eens 100.000 scripts, die niet gedeponeerd worden.

Van die 150.000 scenario's per jaar zijn er zeg maar even 40.000 comedies.

Wat is dan zijn kans: 40.000 comedy-scenario's, die vechten voor 100 plaatsen.

Hoe groot is dan zijn kans dat zijn script gemaakt wordt?

1 op de 400.

Dat betekent dat hij moet zorgen, dat zijn script beter is dan 39.600 andere scripts. Hij schat dat hij dan zeker 1 jaar aan zijn scenario moet werken, om het supertop te krijgen, zodat hij durft te concurreren.

Dat betekent ook: 1 jaar geen inkomsten. En maar hopen dat het scenario verkocht wordt.

Als het niet verkocht wordt, heeft hij 1 jaar geen inkomsten gehad....

Dat is dus nogal een gok...

Dit is de ene kant van zijn dilemma. Nu de andere kant: Door het supersuccesvolle LIAR, LIAR hoort hij bij het kleine clubje van Hollywood van her-schrijvers.

Die worden per week ingehuurd, als een studio wil dat film X doorgaat, maar de bank bijvoorbeeld vindt dat er nog niet genoeg zekerheid is, dat de investering terugkomt.

Dan zegt de studio: "Okee, wij huren de schrijver van het supersuccesvolle LIAR, LIAR in om een polish te doen." En dan vindt de bank dat meestal een "garantie".

Soms huurt een studio wel 6 schrijvers in, die allemaal ooit een aansprekende, succesvolle hit hebben geschreven. Zo wordt bij actiefilms heel vaak de schrijver van SPEED ingehuurd, en als men echt wanhopig is, huurt men William Goldman in, een van de succesvolste scenarioschrijvers alle tijden.

Dat doen ze alleen maar om te "garanderen" dat hun investering met grote winst terug zal komen. En natuurlijk doen ze het ook, om te zorgen dat ze zelf niet ontslagen worden, als de film toch flopt.

Want dan kunnen ze zeggen: "Luister, ik heb er alles aangedaan: Ik heb voor deze film als her-schrijver de schrijvers van JURRASSIC PARC, DA VINCI CODE, STARWARS en HARRY POTTER ingehuurd. Wat had ik nog meer kunnen doen?"

Ik vroeg: "Wat verdien je dan met dat her-schrijven?"

Dat wilde Paul niet zeggen. Maar het minimum is 100.000 dollar per week. En vaak word je dan voor 3 weken gehuurd.

"Maar", zo zei hij, "het ligt vaak veel en veel hoger..."

Ja, het is natuurlijk wel te begrijpen, dat hij niet een jaar op de pof gaat schrijven, als hij af en toe 1 miljoen dollar per maand kan verdienen..