maandag 2 maart 2009

Hoe krijg je het aller sterkste film-verhaal?


Deze T-shirts worden best goed verkocht: WHAT WOULD CHARLIE MANSON DO?

Voor wie het niet weet: De bende van Charles Manson vermoordde een stel mensen.

Onder hen was de zwangere vrouw van de regisseur van CHINATOWN en ROSEMARY'S BABY: de Franse Pool ROMAN POLANSKI.

De moorden waren gruwelijk, en schokten de wereld. 

Lange tijd leek het of ze niet gepakt konden worden. De misdaad leek perfect.

Slechts door een halve duimafdruk werden ze toch veroordeeld.

Ter dood. Maar toen wijzigde California de wet, en het werd levenslang: 

Het Kwaad leeft dus nog.

Wat heeft dat nou met film en met de volgende foto te maken?


Kijk, daar wijs ik aan, waar we een tijdje woonden.

Dit is de vermaarde TOPANGA CANYON. Een soort kloof tussen bergen.

Aan de ene kant van de bergen ligt het schatrijke Malibu aan zee. 

Daar wonen vele filmsterren, zo gevarieerd als BRAD PITT, MEL GIBSON, JULIE ANDREWS, JOHN CUSACK, ADAM SANDLER, CHER, een paar FRIENDS-STERREN, "FRASIER" en bijvoorbeeld CHER.

Aan de andere kant van Topanga Canyon ligt de San Fernando Valley

Voordat de air conditioning was uitgevonden, woonde er haast niemand:

Omdat dit plateau loei-heet wordt, vaak maanden achter elkaar tussen de 30 en 40 graden

En precies hiertussen in dus zit deze oase van rust. 

Waar vroeger popsterren als NEIL YOUNG, THE DOORS en de drummer van THE EAGLES (hier geboren) kwamen... 

Voor rust, inspiratie, maar met name om de drugs.

Want in deze canyon komt nauwelijks politie. Iedereen doet waar hij zin in heeft.

Dat wisten wij niet, toen we hier gingen wonen. 

Wij wisten alleen dat hier twee NEDERLANDSE CAMERAMANNEN woonden: 

ROGIER STOFFERS, bekend van KARAKTER en Amerikaanse kassuccessen als JOHN Q met DENZEL WASHINGTON, DISTURBIA en onlangs nog LAKE VIEW TERRACE met Samuel L. Jackson.    

En de andere is JOOST VAN STARRENBURG, die behalve MIJKE DE JONG-films veel commercials draait. 

Wij dachten: Heerlijk rustig... 

Maar elke dag kwamen er wel een paar mensen luidruchtig verderop in de straat.

Want daar had de bende van Charles Manson ook gemoord. 

En dat "kwaad" fascineert nu nog...

En daarom was dat huis (het Hinman-house) nu een "attractie". 

Lees hierover bijvoorbeeld in het schitterende boek van A. F. Th. van der Heijden: SCHERVENGERICHT. 

Wat heeft dat nou met film te maken?

Een definitie van een filmverhaal is het volgende:

Een film-verhaal is eigenlijk de tegenstander in het verhaal.

Geen goede tegenstander? Geen goed film-verhaal.

Het doet er totaal niet toe of je een goede hoofdpersoon hebt bedacht.

Zonder geweldige tegenstander heb je NIETS. 

Of beter geformuleerd:

Hoe sterker de tegenstander, des te beter je film-verhaal.

"Kwaad" is meestal een hele goede tegenstander. 

Vooral als het "kwaad" niet echt wordt verslagen aan het eind.

Neem SILENCE OF THE LAMBS:  

Aan het eind is HANNIBAL THE CANNIBAL niet verslagen. 

Hij leeft gewoon in vrijheid door... Dat is pas eng.

Hebben we zoiets in Nederland ook?

Jazeker!

In de film SPOORLOOS wordt de hoofdpersoon levend begraven...

En het "kwaad" leeft gewoon in vrijheid door.

Probeer dus altijd eerst een super geweldige tegenstander te vinden.

Want de tegenstander is je verhaal. Niets anders.

En hoe "kwader", gevaarlijker, onvoorspelbaarder, meedogenlozer, des te beter.

Want dat kwaad fascineert.

Vandaar dat vandaag nog elke dag mensen op bedevaart komen in Topanga.

En natuurlijk ook op EL CIELO DRIVE, waar Mansen en zijn gang Polanski's zwangere vrouw en een stel kennissen bruut ombrachten.

Wij zijn er ook gaan kijken: Maar er was slechts een hek: Het huis is afgebroken.

En toch: Het was er hoe dan ook eng...

Begrijp je nu waarom vandaag de dag nog die T-shirts verkocht worden?