woensdag 18 februari 2009

Een belangrijke Hollywood-les

Een tijdje terug zagen we deze twee Nederlanders in Hollywood.

Zonder dat ze er nou om gevraagd hebben zijn ze "de grootste film-familie" van Nederland.

Eerst BOBBY BOERMANS.

Die is na de Filmacademie naar de AMERICAN FILM INSTITUTE gegaan. 


Dat is een geweldige 2 jarige opleiding, prachtig gelegen op een Hollywood-heuvel.

Alle Hollywoodsterren als STEVEN SPIELBERG, CLINT EASTWOOD en JULIA ROBERTS lopen hier gewoon binnen om even een gastles met al hun geheimen te geven.

Bobby studeerde daar af met een film, die meteen prijzen won. 

Nu reist hij tussen Hollywood en Nederland: Soms doet hij iets hier, soms iets daar: Als regisseur of opnameleider. En over een paar jaar zien we vast zijn eerste grote speelfilm.

Hij is de zoon van regisseur THEU BOERMANS, die een EMMY ontving voor de telefilm DE UITVERKORENE. 

Hij is ook de zoon van MARIJKE VAN DER MOLEN, die produktie en filmfinanciering doet. 

En zijn stiefvader is STAN SCHRAM, die licht en in lichtverhuur doet.

De vrouw op de foto naast hem is zijn stiefmoeder, PAULA VAN DER OEST. Zij kreeg een OSCAR-NOMINATIE voor ZUS EN ZO. 

Haar zus is SANDRA VAN DER OEST, die uitvoerend producent bij films en series is. 

En Paula's man is SANDER VOS, de editor van vele Nederlandse speelfilms.

Zoals ik al zei: Een grote film-familie...

Toen we Paula zagen, had zij met haar agente net een ene SCOTT STEINDORF gezien.
Die man zagen wij een paar maanden daarvoor ook. 

Het is een van de machtigste agenten en producenten van Hollywood

Hij maakte onder andere films met NICOLE KIDMAN en ANTHONY HOPKINS.

Hij is tegelijk ook een enorm vervelende, super zelf ingenomen man. Je haat hem al voordat hij iets heeft gezegd. 

Toen wij hem zagen had hij twee grote Russen als "assistenten" bij zich. Hij vertelde dat deze Russen nauwelijks Engels verstonden. 

Waarom had hij deze "assistenten"? Dat durfden we niet te vragen.

Als je je film-idee aan hem wil verkopen is zijn eerste vraag: Komen er 10 miljoen mensen naar deze film.

Als je dan ja zegt, zegt hij: Bewijs het me. 

Als je het niet ter plekke overtuigend kunt bewijzen, is het gesprek over.

Scott komt uit het onroerend goed. Volgens hem is er eigenlijk geen verschil tussen een projektontwikkelaar en een producent:

Een projektontwikkelaar(producent) koopt een stuk eigendom: grond  (een boek). 

Hij huurt een architect (een scenarioschrijver) om een plan te maken. 

Hij huurt een aannemer (een regisseur) om het te maken.

En klaar is je nieuwe eigendom: het huis (de film).

Het enige verschil is dat bij een projectontwikkelaar je precies weet hoe alles gaat. 

Maar als filmproducent lijkt het soms alsof je bij het begin van een productie in een bus stapt,waar je zelf voor betaald hebt, maar...

Je wordt achterin gegooid en je moet maar afwachten wanneer je er ooit uit mag, oftewel:

Als een productie start, moet je als producent maar afwachten wat er gebeurt, en je weet nooit wanneer het klaar is.

Misschien heeft Scott dat meermalen meegemaakt. En is ie misschien nu daarom zo, zoals hij is.

En misschien had hij nu daarom die grote Russen bij zich...  

In Hollywood zeggen ze wel eens dat de test is: Kun je met iemand een avond eten, dan kun je ook met hem werken.

Dat is eigenlijk wel een belangrijke les.

Ik weet niet of ik het een avond met hem vol zou houden...