zaterdag 21 februari 2009

Het simpele geheim van een succesvol plot als BAANTJER en BASIC INSTINCT


Serie als BAANTJER en films als BASIC INSTINCT gebruiken steeds hetzelfde plot.

Dat is heel geheim, maar....

Als je het eenmaal weet, is het heel eenvoudig.

Dit is mijn nichtje een paar jaar geleden. 

Ze was een enorme fan, toen  BAANTJER nog 3 miljoen kijkers scoorde.

Ze wilde de set zien, dus klopten we op een zondag op deze deur. 

Een bewaker deed open. 

Nee, we konden er niet in.  Echt niet. Kon hij niet aan beginnen. Hij was niet voor niets bewaker.

Maar voor mijn nichtje maakte hij een uitzondering. 

En zij zag met eigen ogen, dat dit politieburo met cellen eigenlijk een oude school was.


HOE WERKT NOU ZO'N BAANTJER?

Iemand vertelde me ooit dat het plot alles met geld te maken heeft.

SINDSDIEN WEET IK NA VIJF MINUTEN DE DADER.

Hoe zit dat nou? Baantjer heeft altijd 3 verdachten.

Het kost geld om te gaan reizen om al deze 3 verdachten OP LOCATIE te gaan filmen.

Veel goedkoper is om de verdachten hier OP BURO te laten komen.

Maar dat kan alleen niet bij de echte dader. 

Want bij hem of haar laten ze altijd een reconstructie tot de moord zien.

Dat gebeurt vrijwel altijd bij de dader thuis of op zijn werk, dus OP LOCATIE.

DUS: DE DADER IS DEGENE, DIE OP LOCATIE GEFILMD IS.

De andere twee, die zie je gewoon op het buro verhoord worden. 

Dus: Zie je een verdachte, die thuis of op zijn werk is gefilmd: Dan kan je er vrijwel altijd van uit gaan, dat dat de dader is.

Zo werkt het vrijwel altijd in BAANTJER, GRIJPSTRA, en noem maar op.

Het plot wordt gedicteerd door geld  (wat je bespaart door niet op locatie te filmen)

HOE WERKT DAT IN FILMS?


Ik schreef eerder over deze actrice EMMA THOMPSON. 

Ze zou eerst in BASIC INSTINCT spelen, deed het niet, en vond dat SHARON STONE tijdens de sex-scenes van plastic leek.

Maar ze vond het PLOT van BASIC INSTINCT geweldig.

Het werd dan ook de best bezochte film van het jaar... IN DE HELE WERELD. Men schat 5oo miljoen bezoekers.

Wat niet veel mensen weten, is dat de schrijver, JOE ESZTERHAS, het plot van BASIC INSTINCT in DRIE FILMS gebruikt heeft.

Precies hetzelfde plot. In drie zeer succesvolle films...

Toch viel het bijna niemand op, dat dat plot ook in JAGGED EDGE (met GLENN CLOSE) en in MUSIC BOX (met  JESSICA LANGE) echt hetzelfde is.

Wat is die succesformule nu?

Het lijkt even ingewikkeld maar als je doorleest krijg je een AHA-ERLEBNIS.

Een moordenaar wil wegkomen met moord.  Hoe doet hij dat? 

Hij vermoordt iemand.  Hij framet iemand anders voor die moord. 

Aan het einde van AKTE 2 ontdekt de politie dat de echte moordenaar geframed is door iemand anders. 

En dus veronderstelt de politie -verkeerd-: 

Als iemand anders de verdachte geframed heeft als moordenaar, dan moet iemand anders de moordenaar zijn. En dus laten ze de echte moordenaar vrij.

Nu vullen we het in volgens BASIC INSTINCT:

SHARON STONE wil wegkomen met moord. Hoe doet ze dat?

Ze vermoordt iemand. Ze framet vervolgens JEANNE TRIPPLEHORN als moordenaar.
 
Aan het eind van AKTE 2 ontdekt de politie dat SHARON STONE geframed is door JEANNE TRIPPLEHORN. 

En dus veronderstelt de politie -verkeerd-: 

Als JEANNE TRIPPLEHORN nu SHARON STONE geframed heeft als moordenaar, dan moet JEANNE TRIPPLEHORN de moordenaar zijn en niet SHARON STONE. En dus laten ze de echte moordenaar SHARON STONE vrij.

In JAGGED EDGE is het precies hetzelfde: 

Alleen wordt de SHARON  STONE-rol daar gespeeld door moordenaar JEFF BRIDGES, en is de onschuldige, die veroordeeld wordt, de TENNIS-LERAAR. 

Klinkt ingewikkeld? Het is het uiteindelijk niet. En het werkt vast ook nu nog heel goed.

Eszterhas schrijft 6 scenario-pagina's per dag. In 20 dagen heeft hij dan het script.

Hij legt het een week weg. Polisht het een paar dagen. Legt het weer weg. Polisht het weer.

En zo heeft hij binnen 2 maanden een scenario. 

BASIC INSTINCT leverde hem zo'n 4 miljoen dollar op. 

Niet gek voor 2 maanden werk. 

Wie weet toch eens proberen nu je deze geheimsuccesformule kent...?