Hij regisseerde samen met JACK NICHOLSON , met "onze" PAUL VERHOEVEN en met SERGIO LEONE (A FISTFULL OF DOLLARS met CLINT EASTWOOD).
En hij co-produceerde RESERVOIR DOGS van TARANTINO.
Het is ook een van de favoriete regisseurs van "onze" regisseur ERIK DE BRUYN (WILDE MOSSELS).
Toen Erik zijn tweede film NADINE ging regisseren, zagen we deze levende legende in Hollywood, en hij was zo vriendelijk dit aan Erik te schrijven:
"For Eric, best wishes with Nadine, Monte Hellman". Want zo heet deze maker van een enorme hoop low budget films.
De meeste hebben echt slechte titels als: SILENT NIGHT DEADLY NIGHT 3: YOU BETTER WATCH OUT.
Of BACK DOOR TO HELL en FLIGHT TO FURY (geschreven door JACK NICHOLSON trouwens, die in het begin van zijn carriere alles deed).
Toen deze MONTE HELLMAN nog als ijsverkoper langs de grote Hollywood-studios reed, droomde hij dat hij daar ooit een eigen parkeerplaats zou hebben.
Het lukte hem uiteindelijk wel om eens ooit voor een studio te werken, maar nooit lang genoeg, dat ze ook zijn naam op een parkeerplaats verfden.
Dat kwam ook omdat hij meestal als invaller werd gezien:
Als een regisseur ineens stierf tijdens de opnames, dan werd Monte gebeld.
Of als er second unit bij ROBOCOP van Paul Verhoeven nodig was: Monte deed het.
(Overigens: De regisseur van THE WRESTLER met MICKY ROURKE gaat een nieuw vervolg op ROBOCOP draaien.)
Er was een bepaalde film, die Monte dolgraag wilde maken. Maar helaas, dat ging niet door.
In plaats daarvan moest hij iets draaien, wat hij totaal niet zag zitten.
En dit TWO LANE BLACKTOP werd nou de film, waardoor hij een cult status kreeg.
Aan de kassa een enorme flop, maar deze film is nu nog erg geliefd.
Ook vanwege de hoofdrollen: zangers JAMES TAYLOR en DENNIS WILSON (DEACH BOYS)
Hoe zit dat in Nederland?
Zijn daar ook regisseurs, die per se een film willen maken, maar dat lukt niet?
en dan doen ze maar een andere, die hen ineens veel succes brengt?
JA ZEKER!
Ik weet van MARTIN KOOLHOVEN, dat er tijden zijn geweest, dat hij absoluut OORLOGSWINTER niet wilde maken, en veel liever een andere film.
Maar wat gebeurt: Hij maakt uiteindelijk toch OORLOGSWINTER en dat is zijn allergrootste hit.
En ik weet van MIKE VAN DIEM, dat hij dolgraag een eigen film wilde doen. En zeker niet een boekverfilming.
Maar wat gebeurt: Hij maakt uiteindelijk toch boekverfilming KARAKTER en wint daarmee de Oscar.
MORAAL?
Halen regisseurs betere resultaten met werk, dat ze eigenlijk niet echt willen?
Omdat ze er daardoor een kritische afstand tot hebben, die uiteindelijk zeer creatief werkt?
Misschien...
Maar dat geldt dan niet voor THIJS ROMER.
Hij heeft iets, wat geen enkele regisseur voor hem in Nederland heeft gehad:
Hij is de enige regisseur in Nederland, die alles maar dan ook alles in totale vrijheid heeft kunnen doen met zijn favoriete, zelf geschreven scenario van HET WAPEN VAN GELDROP.
Dat betekent dat hij geen enkel excuus heeft: Hij kan niet achteraf zeggen: Ja, maar ik wilde het eigenlijk niet, of ik kon die scene niet draaien, of ik moest die scene draaien, die ik niet wilde.
Zijn film is helemaal zijn film, zoals hij dat wenste.
Resultaat in de bioscoop: Een flop.
Maar dat zegt helemaal niets, als je naar Monte Hellman kijkt:
Zijn flop TWO LANE BLACK TOP bleek jaren later een grote cult hit...
Vraag maar aan ERIK DE BRUYN.