zaterdag 3 januari 2009

Pitchen: De Les van de gekste Hollywood acteur


Laatst gingen we naar deze voorstelling: ALL ABOUT WALKEN.

Acht acteurs deden -op een hilarische manier- de film-acteur Christopher Walken na. Die won ooit een Oscar voor THE DEER HUNTER, en speelde als enige Oscar winnaar ooit de boef in James Bond (A VIEW TO A KILL). 

Ook won hij een MTV award voor zijn dans-optreden in Fatboy Slims video 'Weapons of mass destruction'. Als je die niet kent, druk dan HIER. 

Waarom speelden die acht acteurs deze acteur, die meestal geestelijk onstabiele karakters speelt?

Voornamelijk omdat Christopher Walken hele rare pauzes maakt. Iedereen kan hem al een beetje na doen door in een gewone zin vijf vreemde pauzes te laten vallen. 

Je krijgt dan een bijzonder komisch effect. In Amerika is het een cult en een sport om Walken na te doen.  

Bijvoorbeeld in een wedstrijd: Meerdere mensen hebben Walken's monoloog uit PULP FICTION over het horloge uit hun hoofd geleerd. En dan gaat het erom wie het gekste de timing van Walken na kan doen. 

Het was een idioot leuke voorstelling, waar de zaal gierend van de lach continue plat lag. 

Het enige probleem is dat je nooit meer normaal naar hem kan kijken, in 1 van zijn ruim 90 films (want hij slaat nooit een rol af). 

En misschien lukt het jou nu ook niet meer om normaal naar hem in bijvoorbeeld ANNIE HALL, TRUE ROMANCE, WEDDING CRASHERS of Spielberg's CATCH ME IF YOU CAN te kijken. 

(Kijk op youtube bij 'Walken impersonations' en je snapt het. Zelfs Kevin Spacey doet hem genadeloos na).

Wat heeft dit nou met pitchen te maken?

Kijk goed:


Walken zegt om de haverklap WOW. 

Dat is zijn handelsmerk. 

En dat WOW is precies een van de meest onderschatte elementen van een succesvolle pitch: 

Je MOET zorgen dat de luisteraar na het horen van je pitch WOW zegt of denkt. 

Je MOET een emotie bij hem of haar oproepen. Dat kan WOW zijn, of OH GOD WAT ERG.

Of wat dan ook. 

Maar als de luisteraar niet op de een of andere manier een WOW-gevoel bij je pitch krijgt... vergeet het.

Probeer je pitch eerst uit op vrienden en familie. Als niemand spontaan WOW zegt, dan heb je niks. Ook al lijkt het je zelf nog zo'n goede pitch. Maar dan heb je of geen goed genoeg idee, of je hebt het nog niet goed genoeg omgevormd tot een pitch, die WOW oplevert.

Dat zijn meteen twee belangrijke elementen:
1: Hoe krijg je een goed idee?
2: Hoe vorm je dat om tot een goede pitch?


Op deze foto loopt in het midden een van Hollywood's beroemdste producenten: Brian Grazer. Hij produceerde zo'n 80 speelfilms waar onder DA VINCI CODE, THE NUTTY PROFESSOR, APOLLO 13 en de Oscar winnaar A BEAUTIFUL MIND. 

Maar zijn allereerste film ontstond, toen hij langs het strand reed. Hij keek naar de golven. En toen dacht ie:

Zou het niet geweldig zijn , als er een zeemeermin uit de golven naar mij toe kwam...

Oftewel: Zou het niet geweldig zijn om een zeemeermin te ontmoeten?

En dat was zijn pitch, wat later de film SPLASH werd. Een enorme hit, en zijn doorbraak. 

Alleen door dat ene zinnetje. 

Want iedereen aan wie het vertelde reageerde met: 

WOW...