dinsdag 17 februari 2009

Je contract bij de beste cocktail van Hollywood


Dit is de oudste bar van Hollywood. En meteen ook de beroemdste.

Hij ligt een paar honderd meter van het beroemde GRAUMAN'S CHINESE THEATRE.

Je ziet hem vaak in films, zoals OCEAN'S ELEVEN.


Vroeger kwamen alle filmsterren en producenten hier. Bijvoorbeeld om over een nieuw contract te praten. Dat schreven ze dan op een bierviltje.

Je kunt er goed eten, als je tenminste van origineel oud-Joods-Oostenrijks eten houdt.

Maar eigenlijk kwamen de sterren voor de wereldberoemde cocktails: van MARILYN MONROE tot PARIS HILTON en van FRANK SINATRA tot MEL GIBSON. 


Die worden de afgelopen halve eeuw gemaakt door deze fantastische man. Die pakt je helemaal in met zijn onvoorstelbare cocktails en zijn verhalen over de sterren.

Ik moest hier aan denken, toen ik gister geinterviewd werd over contracten in film en tv.

Had ik rare ervaringen met contracten gehad?

Ik moest denken aan een tv-serie, waar ik creative producer was.

In mijn contract stond dat mijn naam op de begincredits zou komen DIRECT na de 6 hoofdrolspelers.

Maar dat gebeurde niet. 

NEE-EE, zei de producent: Dat staat wel in je contract, maar wij producenten hebben een ANDER contract met de omroep. En dat geldt.

He, zei ik. Daar wist ik niets van. 

OH NEE?, zei de producent. GOH...

Een jaar later zag ik deze producent weer. Trots vertelde hij dat de serie in Rusland ge-remaket werd.

Hee, zei ik, in mijn contract staat dat ik geld krijg voor elke aflevering die ge-remaket wordt.

NEE-EE, zei de producent: Dat staat wel in je contract, maar in onze algemene bepalingen staat, dat wij eerst al onze verliezen mogen verrekenen.

Algemene bepalingen? Daar wist ik niks van.

OH NEE?, zei de producent: GOH...

Nog bonter maakte een andere Nederlandse producent het.

Hij had afgesproken met een schrijver van een enorm succesvolle drama-serie: Jij krijgt de helft, als ik het verkoop naar buitenland. Okee?

Okee, zei de schrijver. Een half jaar later zag hij de serie op Belgie. Hij belde meteen de producent.

NEE-EE, zei de producent: Jij krijgt de helft als ik hem verkocht. Maar ik heb hem niet verkocht aan de Belgen. Ik heb hem GERUILD.

Moraal: Zorg dat je contract waterdicht is. Dat is nogal wat.

Want een film-contract is bijvoorbeeld het enige contract ter wereld, waarin "winst" niet "winst" betekent. 

In elk film-contract moet dat weer opnieuw gedefinieerd worden.

Hollywood kan er ook wat van. 

Beroemd is het verhaal, dat EDDY MURPHY het verhaal van de film COMING TO AMERICA had gejat van een script dat hij had gelezen.

Iedereen van de film-maatschappij wist dat. Maar niemand durfde de grote filmster te beledigen.

Want Hollywood is maar bang voor 1 ding: Ontslagen te worden (daarom zegt iedereen ook het liefst nee tegen je script, dat is lekker veilig).

De film werd gemaakt, werd een enorm succes, een kleine 300 miljoen aan de kassa in Amerika alleen al.

Toen deed de oorspronkelijke schrijver de filmmaatschappij een proces aan.  

Die wilde een deel van de winst.

NEE-EE, zei de filmmaatschappij. Die 300 miljoen is verlies. En de film zal pas over 40 jaar MISSCHIEN een beetje winst maken.

De filmmaatschappij kon dat nog hard maken ook...

Moraal: Laat nooit je script bij EDDY MURPHY slingeren...