dinsdag 24 februari 2009

Pitch: Geschiedenis plus persoonlijk is een hit

Kijk, het LARRY KING PLEIN. Dat ligt midden in Hollywood. 

Het ligt aan het hoge CNN-gebouw, dat je van kilometers ver kunt zien, omdat Los Angeles vooral laagbouw is vanwege aardbevingen.

Een paar jaar geleden bezochten we het hoofdkantoor van CNN. Dat ligt in Atlanta, Georgia. 

Het ligt vlak naast het COCA COLA-hoofdkantoor, waar je honderden soorten Coca Cola kunt proeven, die aan elk land zijn aangepast.

Toen we bij CNN binnenliepen, was er grote spanning.

Elk moment kon er iets gebeuren. En inderdaad:

"Ladies and gentlemen... we got him."


Dat waren de historische woorden, toen ze SADDAM HOUSSEIN gepakt hadden.

Even leek het of we mede een deel van dit historische moment waren.


Dit soort HISTORISCHE MOMENTEN werken goed voor film-verhalen.

Sowieso omdat iedereen meteen weet wat het was, wat hij deed en er een gevoel bij had.

Verder geeft het meteen een soort punt in de geschiedenis:

De wereld VOOR dat punt, en de wereld NA dat punt.

Iets verandert.... definitief. 

In de wereldgeschiedenis, maar ook voor mensen persoonlijk.

Denk de WTC-ramp.  Denk de moord op president John F Kennedy.

Een mooi voorbeeld over hoe het moet is bijvoorbeeld de film LOVE FIELD. 

Actrice MICHELLE PFEIFFER wil naar Dallas gaan, om president Kennedy te zien.

Maar dan wordt die neergeschoten. 

Dat verandert niet alleen de wereld maar ook haar leven ingrijpend.

Hoe zit dat in Nederland?

Hebben wij ingrijpende historische gebeurtenissen?

Iets, waarvan je zegt: Dat moment, dat veranderde alles. 

VOOR die tijd was het zus, NA die tijd was het zo.

Dan moet je daar een filmverhaal over maken. Omdat het enorm rijk en gelaagd zal zijn.

Maar hou het heel persoonlijk. 

De film 06-05 over PIM FORTUYN vond ik daar juist op mislukt.  

Omdat het teveel plot plot com-plot was, zonder echt persoonlijk verhaal.

MAAR: 

Over de regisseur van die film, de vermoorde THEO VAN GOGH, zal absoluut ooit nog een film gemaakt worden. 

Zodra iemand daar een persoonlijk verhaal over heeft...

Wat betreft PITCHEN:

Over het algemeen is de FORMULE voor zo'n geschiedenis-film-verhaal:

De eerste (persoon), die...

Dus: 

De eerste (zwarte president), die...

De eerste (Afrikaanse sporter), die...

De eerste (vrouw), die (de baas van de Washington Post was) (daarover wordt nu een film gemaakt).

Als je even nadenkt, kom je op een hoop films, die al volgens deze FORMULE gemaakt zijn.

MAAR WAT JE ZOEKT IS:

DE EERSTE (NEDERLANDSE....) DIE...

Geen idee? 

Vast wel: Bijvoorbeeld: DE EERSTE NEDERLANDER, DIE DE RUIMTE IN GING... 

Dat was Wubbo Ockels. 

Toegegeven: Dat was te weinig bijzonder, tenzij er een geweldig persoonlijk verhaal aan vast zat.

Maar dit wordt al beter:

CORRY BROKKEN, was de EERSTE Nederlandse, die het Eurovisie Songfestival won.

Daarna knokte ze zich door een gesloten mannenwereld naar een nieuwe carriere, en werd Nederlands EERSTE vrouwelijke kinderrechter.

Dat zou iets kunnen zijn. Zeker als je het volgende weet:

Net toen ze Nederlands eerste kinderrechter werd, verloor haar zwangere dochter haar beide benen. Wat moest Corry doen?

Zou daar een film in zitten?

Er zijn vast nog een heleboel EERSTE NEDERLANDER, DIE..., die nog niet ontdekt zijn.

Denk alleen al aan de oorlog en aan sport.

Denk na of je een bijzondere DE EERSTE weet, en je hebt vrijwel zeker een film-idee...