donderdag 19 februari 2009

Mies Bouwman-idee levert miljoenen op

BRUCE JOEL RUBIN heeft een Oscar gewonnen. Maar het hadden er vele kunnen zijn.

Zijn Oscar won hij voor het schrijven van GHOST, waarin de vermoorde PATRICK SWAYZE via het medium WHOOPI GOLDBERG aan DEMI MOORE probeert te vertellen wie zijn moordenaar is.

In het jaar dat GHOST uitkwam, kwam ook een andere film van hem uit: JACOB'S LADDER.

Twee geweldige films. Toch was Bruce erg gedeprimeerd, toen we hem zagen.

Want: Die films kwamen namelijk meer dan 15 jaar geleden uit, en sindsdien waren er nooit meer zulke eigen scenario's verfilmd.

Waarom? Had hij dan geen scenario's meer geschreven?

Jawel, maar hij zat gevangen in de HOLLYWOOD A LIST.

Dat zit zo: Hij was door deze twee films in de top laag van Hollywood gekomen.

En daar moet je hoe dan ook blijven. Je mag niet ineens iets kleiners gaan doen. Of een mislukking schrijven.

Sinds GHOST en JACOBS LADDER heeft Bruce nog vele scenario's geschreven.

Voor vrouwen voornamelijk. Die gingen dan naar de top 3 vrouwelijke filmsterren.

Maar als bijvoorbeeld JULIA ROBERTS, MEG RYAN of REESE WITHERSPOON niet konden of nee zeiden, dan was het voorbij.

Want hij mocht als "Hollywood A-list"-schrijver niet voor mindere goden schrijven. Dat zou een flop voor hem betekenen. Dus die scripts gingen in de prullenbak.

Waar leeft hij dan wel van?

Van herschrijven. Dat komt met name door GHOST.

Als er weer eens een script verfilmd gaat worden, wil men graag dat "die schrijver van GHOST" er nog eens naar kijkt.

Voor een paar honderd duizend dollar.

Zo heeft Bruce wel degelijk een heleboel films "mede geschreven", die we allemaal gezien hebben.

Zoals SLEEPING WITH THE ENEMY met JULIA ROBERTS. Die is bijna helemaal van zijn hand.

Hij staat niet op de credits, maar kon er wel een leuk strandhuis van kopen. Met een zwembad erbij. En een stuk van het eiland.

Hij heeft ook -onder een andere naam- aan DECEIVED gewerkt.

Daarin ontdekt GOLDIE HAWN dat haar man helemaal niet is, wie hij zei dat hij was.

Dat idee ontstond oorspronkelijk doordat iemand op een avond naar IN DE HOOFDROL keek. Ooit gepresenteerd door MIES BOUWMAN, nu door FRITS SISSING.

Toen dacht die iemand ineens: Stel dat de hoofdrol een vrouw is.

En stel nu dat de programmamakers haar man researchen.

En stel nu dat de programma-makers erachter komen, dat haar man helemaal niet is, wie hij zegt dat hij is...

VERKOCHT.

Bruce klaagde dus dat hij zijn eigen scripts moeilijk verfilmd krijgt omdat hij in de valkuil van de Hollywood A List zit.

Maar over geld hoeft hij niet te klagen. Want hij schrijft re-write na re-write voor veel geld.

Soms vindt hij een script echt te slecht. Als er geen hart in zit. Dan zegt hij:

Guys, you ask me for a paint job on a car that has no motor.

En elk jaar als de Oscars komen, denkt Bruce: Verdomme, ik had er een hoop zelf kunnen winnen...