zaterdag 24 januari 2009

De enige gouden regel tot succes in Hollywood


Deze ex-nachtwaker van het WTC in New York, BILL MARSILII, verklapt zijn enige gouden regel tot succes in Hollywood. 

De eerste keer dat we hem zagen was een paar jaar geleden. Hij was net miljonair, dankzij de 5 miljoen dollar, die hij verdiende door de volgende pitch:

Een love story over een man, die zijn geliefde pas voor het eerst ziet, als ze dood op de snijtafel ligt. 

Dat werd de film DEJA VU, regie Ridley Scott, met Denzel Washington. 

Hij schreef het overigens samen met TERRY ROSSIO, misschien wel Hollywood's meest succesvolle schrijver:

Die schreef onder meer twee all time box office top 10 films: PIRATES OF THE CARRIBEAN en SHREK: En dan van beide films deel 1, 2 en 3. 

Terug naar Bill Marsilii, die eigenlijk komiek had willen worden: Toen we hem een paar jaar geleden zagen, werd hij steeds door regisseur Ridley Scott vanaf de set van DEJA VU gebeld.

Want daar waren enorme problemen. Eerst had Hurricane Katrina de hele film-set in New Orleans verwoest. 

Daarna was hoofdrolspeler DENZEL WASHINGTON spoorloos verdwenen. Wat bleek: Men had zijn zus opgesloten in een gekkenhuis. Waarom? 

Omdat ze beweerde de zus van Denzel Washington te zijn. Iedereen dacht dat ze gek was. Totdat Denzel zelf haar kwam bevrijden.

En nu kon Ridley Scott (THELMA & LOUISE, ALIEN) de grote eind-regenscene niet draaien, want de lucht was te zonnig. Of Bill maar even een nieuwe scene ZONDER REGEN kon schrijven. 

MAAR DE REGEN IS JUIST WAAR ALLES OM DRAAIT, roept Bill door de telefoon terug.

Pech, zegt Ridley, schrijf binnen een uur een goede nieuwe scene, want anders verlies ik een draaidag van driehonderd duizend dollar.

Wat moet Bill doen? Hoe kan hij even een "goede scene" schrijven onder zo'n tijdsdruk? 

Bill's oplossing was om binnen dat uur zoveel mogelijk variaties te schrijven. Waarom? 

Om niet vast te lopen. Dus schreef hij twaalf mogelijke scenes. En gek genoeg was de twaalfde helemaal niet slecht. Eigenlijk veel beter dan ooit...

Dit jaar zagen we hem weer. Bill vertelde over allerlei zeer nuttige dingen, die hij ervaren had. En een hoop tips, waarover ik later ooit nog zal schrijven.

Maar het belangrijkste was wat hij als scenario-schrijver had ervaren als de enige gouden regel tot succes in Hollywood.

Eigenlijk zijn het er TWEE: Het ene volgt uit het andere:

Het gaat allemaal om een film-idee. 

Eerst over de schrijver, dan over de producent.

Als je als schrijver een film-idee krijgt, moet het een dusdanig idee zijn dat  YOU ARE DYING TO WRITE IT. 

Dat is de enige maatstaf als schrijver. Doe het anders gewoon NIET. Want het moet echt zo zijn dat:

JE WIL HET ONMIDDELLIJK NU NU NU NU SCHRIJVEN. 

Vergelijk de succesvolste schrijver ooit: K.D.ROWLINGS met haar HARRY POTTER: Steeds als haar eigen kind in slaap viel, ging ze snel verder schrijven. Want SHE WAS DYING TO WRITE IT.

Als mensen zeggen: Ja, maar ik heb geen tijd om het te schrijven. THEN YOU ARE NOT IN LOVE WITH IT. 

Vergelijk het met dat je een prachtige vrouw ontmoet:

Je gaat met haar uit, ze neemt je mee naar haar voordeur, ze vraagt je naar binnen, maar dan zeg je: NEE, IK HEB GEEN TIJD.... THEN YOU ARE NOT IN LOVE WITH HER. 

Dan het tweede: Wat is de enige manier om zeker te weten dat je een gouden film-idee in je handen hebt?

Je vertelt het aan een Hollywood-producer.  Die kan dan op vele manier reageren. 

Maar de ENIGE GOEDE REACTIE is, als hij ineens schichtig rond kijkt en dan tegen je fluistert:

Je hebt dit idee toch niet aan iemand anders verteld?

Als hij dat zegt, dan weet je dat zijn volgende zin is: Ik wil het van je kopen. 

En dan weet je dat hij het NU NU  NU van je wil kopen, want HE IS IN LOVE WITH IT...