donderdag 29 januari 2009

Ellen's recept voor killer loglines


Deze rap van de tong gesneden ervaren rot in het vak heet ELLEN SANDLER. Iedereen heeft wel eens een door haar geschreven sitcom gezien. 

Het meest beroemd werd ze met EVERYBODY LOVES RAYMOND, wat in Amerika nog populairder dan FRIENDS was.

Zij vertelde: Doe niets zonder loglines. En zij is nogal uitgesproken: Anders dan andere altijd beleefde Amerikanen, gaat ze keihard de strijd met je aan. 

Geen logline? Dan moet je maar een ander vak kiezen, maar geen film of tv. Iedereen in film en tv MOET met (zeer speciale) loglines werken of kunnen werken. 

Waarom? 1 Voor jezelf. 2 Om een producent te krijgen. 3 Om een publiek te krijgen.

En die loglines moet je opschrijven. Ook al kun je niet schrijven. Maakt niets uit of het goed of slecht is. Als je het maar opschrijft. En wel NU. 

Want ze wil niets te maken hebben met mensen, die zeggen dat ze een goed idee "in hun hoofd hebben".  Als je wil zwemmen, moet je nat worden. 

Er is hier veel te weinig plek om alles van haar uit te leggen (dat komt in ons nieuwe boek) maar ik geef hier een kort voorbeeld, dat een hoop zal duidelijk maken: 

KARAKTER-UITDAGING-VERANDERING. Die drie moeten in deze volgorde in je logline zitten. Bijvoorbeeld:

Haar logline van TOOTSIE  met Dustin Hoffman is: 

Een mensenhatende acteur moet een vrouw worden om een betere man te worden. 

Hierin zie je de 3 elementen: 

KARAKTER: Een mensenhatende acteur

UITDAGING: Moet een vrouw worden

VERANDERING: Om een betere man te worden.

Er staat absoluut GEEN PLOT in. Dat is niet belangrijk bij haar. Want plot ONTSTAAT door het karakter.

Deze drie dingen delen meteen je verhaal in drieen:

KARAKTER is grof gezegd het eerste stukje van je verhaal. 

Dan volgt de UITDAGING: wie (nooit wat) moet je karakter zien te overwinnen.

En dan het laatste deel van je verhaal is de VERANDERING: Wat moet je karakter opgeven om een beter mens te worden.

Als je dit goed hebt, dan mag je door naar de "3 T's" . 

In de tussentijd heeft Ellen je dan al wel een aantal keer "beledigd" met haar zeer snedige opmerkingen. Het lijkt of je continu in een soort comedy zit, waarbij zij de leuke grappen maakt... ten koste van iedereen.

De 3 T's zijn: TONE, TIME en TOWN. Oftewel GENRE, IN WELKE TIJD en WAAR SPEELT HET ZICH AF.

Dat voeg je in die logline. En dan heb je een KILLER LOGLINE (die veel geld kan opleveren) volgens Emmy-winnaar ELLEN SANDLER.  

Die nog vele interessante, leuke andere dingen te vertellen had, vaak super simpel:

Als de jongen in een film wint, is het een comedy.

Als het meisje in een film wint, is het een romance.

Nog een voorbeeldje volgens KARAKTER, UITDAGING en VERANDERING:

PRETTY WOMAN gaat over een narcistische miljonair, die zijn materialistische levensstijl moet opgeven om de liefde van een prostituee te winnen.

Probeer maar eens zulke loglines te maken van je favoriete films! 

Als je dat een beetje kunt, dan kun je aan je eigen loglines beginnen...