De wereldberoemde man links op de foto is er grotendeels de oorzaak van dat we tegenwoordig film-ideeen pitchen.
En dat was nou juist absoluut NIET zijn bedoeling.
Deze SYD FIELD is de bekendste scenario-guru ter wereld. Hij heeft in de afgelopen 30 jaar meer dan 1 miljoen boeken over scenario-schrijven verkocht.
Hij verdient groot respect, omdat hij de eerste met scenario-boeken was. En zijn boeken hebben vrijwel elke scenario-schrijver op de een of andere manier beinvloed.
Zelfs nu nog, terwijl hij echt hopeloos achterhaald en verouderd is.
Hollywood lacht hem hartelijk uit, maar mensen horen hem nog steeds graag, en leraren geven nog graag les uit zijn boeken, omdat hij je doet geloven dat scenario-schrijven simpel is.
En dat is volstrekt onterecht, want scenario-schrijven is enorm moeilijk.
Hoe komt het nou, dat deze beminnelijke Afgod grotendeels verantwoordelijk is, dat we nu film-ideen pitchen (en daar in 1 klap miljonair mee kunnen worden)?
Volgens Hollywood's pitch-keizer Robert Kosberg zit het ongeveer zo:
Vroeger werd Hollywood geregeerd door Studio's. Iedereen stond onder contract. De studio's gebruikten alleen de scenario-schrijvers, die ze onder contract hadden.
Toen was het voor een outsider vrijwel onmogelijk om een idee te pitchen.
Rond de jaren zestig verdween het Studio-contract-systeem. Nu konden de scenarioschrijvers zelf met scenario's aan komen.
Die hadden ze dan geschreven 'on speculation' of 'on spec': In de hoop dat het script verkocht zou worden. Dat waren er zo'n 2000 per jaar in Hollywood. Dat ging prima.
En toen kwam ineens Syd Field met zijn boek SCREENPLAY. En die vertelde, dat iedereen een echte carriere als scenarioschrijver zou kunnen beginnen.
Je hoefde alleen maar zijn relatief eenvoudige richtlijnen te volgen, en je had een even grote kans als ieder ander.
En toen werden er in het begin van de jaren '80 bij de Writer's Guild niet meer per jaar de normale 2000 scenario's aangemeld.
Nee, ineens waren het er.... 25.000 per jaar!
Dank zij Syd Field.
Een toename van 1250%...
Dat kon Hollywood niet aan. Hoe moesten ze ineens 23.000 meer scenario's per jaar lezen en beoordelen.
De oplossing was simpel: PITCHEN!
En zo werd het: Geen scenario schrijven, maar pitch je film idee maar in een paar regels.
Heel bizar dus, dat dit film-idee-pitchen veroorzaakt is door de man, die juist wilde, dat iedereen een carriere begon als scenario-schrijver door ze te leren scenario's te schrijven...
Ongelooflijk eigenlijk...
Net zo ongelooflijk als ik het altijd heb gevonden dat deze man nooit een scenario verkocht heeft.
Want hij vertelde me een paar jaar geleden, dat hij eigenlijk scenarioschrijver is. Hij hoopte toen dat zijn nieuwe Science Fiction scenario verkocht werd.
Maar in die 30 jaar lesgeven over hoe je een goed scenario moet schrijven, heeft hij zelf nooit een scenario kunnen verkopen...