Hij schreef een hoop speelfilms, waarvan er inmiddels zo'n 20 gemaakt zijn. Meestal actiefilms.
Eentje daarvan speelde in een onderzeer. Van het genre: Militairen bereiden een aanval voor en hebben ondertussen onderlinge machtstrijd.
Mooi, zei de producent. Maar waar is de SEX?
Bill zei: Sex? Het is een actiefilm met militairen, opgesloten in een duikboot.
Zal best, zei de producent, maar elke film heeft "de belofte van sex" nodig. Anders krijg ik hem niet verkocht.
Bill zei: Wat wil je dat ik doe? De Kolonel heeft sex met de Stuurman?
Nee, zei de producent: Sex met een vrouw.
Bill zei: Maar er is geen vrouw daar. Dat is absoluut onmogelijk.
Nee, zei de producent: Dit is een film. Alles is mogelijk. Schrijf er nu sex in of je bent ontslagen.
Uiteindelijk kwam er een vreemde versie met een binnengesmokkelde vrouw er in, en dat was het begin van nog meer ellende. Oftewel de waanzin van film, volgens Bill.
Bill heeft trouwens geen enkele moeite met VREEMDE OPDRACHTEN. Hij werd eens gebeld: Een producent zei: Kom nu meteen naar adres X.
Bill reed er meteen heen. Daar bleek een gigantische filmset van een film als TERMINATOR.
De producent vertelde Bill, dat hij deze set nog 2 weken kon huren, voordat het afgebroken werd.
Kon Bill binnen 1 dag een film schrijven, die ze er binnen 13 dagen konden opnemen?
Bill gelooft in hard werken. Als je zegt dat je scenarioschrijver bent, moet je 3 scenario's per jaar schrijven. En dan heb je nog twee maanden vakantie over. Iedereen kan dat.
Echt waar? Iedereen kan 3 scenario's per jaar schrijven?
Hoe gaat dat dan? Nou, je schrijft per dag 1 bladzijde van je scenario. Een scenario is gemiddeld 100 bladzijde. Als je elke dag 1 bladzij schrijft, heb je in 300 dagen 3 hele speelfilmscenario's geschreven.
1 bladzijde per dag kan iedereen. Waarschijnlijk lukt ook 2 of 3 bladzijdes. Dus dan heb je in 150 dagen 3 speelfilmscenario's. Plus nog eens 150 dagen over om het te herschrijven.
Blijft over: 65 dagen. Dus ruim twee maanden vakantie.
Bill vindt dus dat elke scenarioschrijver makkelijk 3 scenario's per jaar kan schrijven. En dat is belangrijk, want alleen zo ontwikkel je je zelf en word je beter. Door vlieguren te maken.
En het gewoon te doen, in plaats van er over te praten.
En met meer scenario's vergroot je ook je kans dat iets gemaakt wordt.
Want op gegeven moment hoor je dat iemand nu een scenario over een onderzeeer nodig heeft. En toevallig heb je die liggen. Want die heb je 3 jaar geleden ooit geschreven.
MAAR MAAK NOOIT DE VOLGENDE FOUT:
Zeg nooit: Hee, ik heb nog een oud script liggen.
ZEG ALTIJD: Ik heb NET deze ochtend een vers nieuw script af.
Dan zegt de producent gretig: Ben ik de eerste? Heeft niemand het nog gelezen?
Want HOLLYWOOD wil alleen "MAAGDEN", zoals ze dat noemen: Nieuw! Vers! De eerste!
Dus wat je doet is altijd op de kaft van je script de datum veranderen naar vandaag...
Als Bill naar een producent gaat heeft hij soms 5 maagden in zijn tas: 5 scenario's, waarvan hij er 1 kan aanbieden, afhankelijk van de vraag van de producent.
Alle 5 zijn het scripts die hij zogenaamd allemaal net deze ochtend af heeft...