Op een hele vreemde gelegenheid in Hollywood kwam ik de man links weer eens tegen.
Zijn naam is Karl Iglesias. Zoon van ouders, die de flamengo dansten, en daarom moest hij overal door Europa en Amerika mee, omdat zijn ouders daar optraden.
Toen Karl ouder werd, ontdekte hij dat hij geen flamengo-danser maar scenarioschrijver wilde worden. Vol goede moed begon hij er aan.
Maar toen ontdekte hij, dat hij ook een beetje lui was. Steeds verzon hij redenen om niet te schrijven. Hoe doen andere schrijvers dat toch, dacht hij.
Hij ging ze daarom maar interviewen, en vroeg ze naar hun gewoontes. Dat werd het boek 101 HABITS OF HIGHLY SUCCESFUL SCREENWRITERS. Een bestseller!
Toen kon hij eindelijk zijn scenario gaan schrijven. Maar hij merkte dat hij weer een excuus had. Hij vond dat het scenario wel heel lekker moest weglezen. Dat werd het boek WRITING FOR EMOTIONAL IMPACT. Weer een bestseller!
Okee, toen kon hij eindelijk gaan schrijven. Maar nee, want intussen werd hij overal gevraagd om uit die boeken les te gaan geven.
Misschien dat hij daarom naar die vreemde gelegenheid ging. Die werd gegeven door deze dame:
Shawn Tolleson. Volgens haar eigen biografie acteerde ze in meer dat 70 toneelstukken, ze regisseerde films, schreef films en leidde ook nog een hoop groepen. Als... MENTOR.
Dat is iets waar Amerikanen gek op zijn: Een MENTOR. Liefst je eigen MENTOR. En dan ook nog voor verschillende dingen verschillende MENTOREN.
Het zat vol met filmers: Scenarioschrijvers, acteurs en regisseurs. En zelfs een geldschieter.
Dit was " JE DOORBRAAK CAMPAGNE VOOR 2009": Ze leerde een methode aan alle filmers om hun doelen voor dit jaar te halen.
Ze had daar een lijstje met 4 dingen erop, die ik hier in hoofdletters schrijf:
Ze vroeg eerst aan iedereen (en doe mee als je wil):
1. WELK RESULTAAT WIL JE HALEN IN 2009?
Iemand zei: Een compleet scenario schrijven en verkopen voor miljoenen.
2. WAT IS VOORSPELBAAR DAT ZAL GEBEUREN OMDAT DAT TOT NU TOE GEBEURDE?
Die iemand zei: Dat dat weer niet zal lukken.
3. WAT IS HET MOOISTE DAT KAN GEBEUREN?
Die iemand zei: Dat heel Hollywood om je script vecht.
4. WAT IS EEN DOORBRAAK?
Daarmee bedoelt Shawn:
EEN DOORBRAAK IS EEN STAP, DIE JE NOG NOOIT GEZET HEBT TOT NU TOE:
Die iemand zei: Dat ik een compleet scenario afkrijg. Want tot nu toe lukt het alleen om halve of driekwart scenario's te schrijven.
Okee, zei Shawn: Richt je dan tot wat een doorbraak-stap is. En ga zo steeds een stapje verder. In plaats van jezelf zo'n hoge verwachting geven, dat het -weer- niet lukt.
En zo ging ze verder met iedereen. De doorbraak-stappen werden vervolgens in een realistische tijdslijn gezet:
Zoals: Hoe lang denk je serieus nodig te hebben om een eerste scenario-versie af te hebben. Is dat een half jaar? En daarna nog een half jaar voor tweede versie? Nou dan kun je dit jaar realistisch TWEE DOORBRAKEN halen.
Ik zag dat de hele zaal gek was op dit 'mentoring'. Zou MENTORING ook iets voor filmers in Nederland zijn? Dus proberen serieuze doorbraak-doelen te stellen? En dan met zijn allen in een zaal?
Ik keek naar Karl Iglesias. Die zat ook driftig mee te doen. Wellicht haalt hij dit jaar eindelijk zijn droom-scenario.
Hij beloofde eerst de Amerikaanse versie van ons boek te bespreken. Dat klinkt eigenlijk weer als uitstel... (als je goed kijkt, zie je dat ie ons boek vasthoudt...)
MORGEN: DE NEDERLANDSE PITCH KEIZER IN HOLLYWOOD